Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

fredag, mai 12, 2006

Ønskeliste

(I anledning min egen fødselsdag.)

- At kvinner og menn skal ha samme rettigheter og muligheter.
- At kvinner og menn skal tjene like mye.
- At innkjøpsordninga bevares og bygges ut i stedet for å gå motsatt vei som de nå truer med.
- At de 30 % som truer med å stemme Fr.p. avslører på neste meningsmåling at det hele har vært en stor spøk og Fr.p normaliseres med en oppslutning på omtrent 5 %.
- At kollektivtrafikken i Oslo blir gratis. Iallfall bør billettene halveres.
- At sykkelstiene i Oslo forbedres. Hvis regjeringa mener noe med slagordet om å få folk i form, er det en utmerket ide å starte med å tilrettelegge for sykling.
- Kultur bør gjøres tilgjengelig og i enkelte tilfeller gratis. F.eks bør Munchmuseet i likhet med de fleste museer verden over ha en gratis dag i uka. Nationaltheatret og andre institusjonsteatre bør også ha enkelte gratisvisninger for å nå ut til et annet publikum.
- At institusjonsteatrene satser mer på samtidsdramatikk.
- At det opprettes et eget samtidsteater i Oslo.

Når det er sagt er det kanskje større sjanse for at jeg får en salatslynge og en knivsliper, som jeg for øvrig også ønsker meg.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer med blogg! Men er du ikke vel humørløs og seriøs her? Hva er dette slags ønskeliste? Skal du bare være Offisiellisiv og skrive om bevaringen av innkjøpsordninga. Hva med mitt favoritt-tema som jeg liker å diskutere med deg? Skal du ikke engang skrive et lite feministisk innlegg om kvinner og sex?

V.H.

Martin Sol sa...

Det kan vel ikke være noe poeng i selg selv at kvinner og menn skal tjene likt. Lik lønn for arbeid av lik verdi!

Den Frp ønskingen stiller jeg meg bak, men med tillegget ;"resterende 25 % går rett til Høyre"

I stedenfor at vi oppretter et eget theater for samtidttheater,hva med å heller åpne et til som spiller alt mulig?

Håper du får salatslynge da:)

Lindkvist sa...

Hvem skal bestemme hvilken verdi et arbeid har da? Er det vår store gud og far selveste Markedskraften?

Dømmer man etter lønn har barnehageansattes jobb lav verdi, mens eiendomsmeglere har høy verdi. Dersom alle barnehageansatte og eiendomsmeglere plutselig skulle forsvinne fra Norge kan man jo bare tenke seg til hvem man ville savne mest.

Men jeg har iallfall fått en salatslynge.

Lindkvist sa...

Når det gjelder teater synes jeg et evt nytt teater burde ha et mer presist mandat en "alt mulig" og ettersom klassiske stykker i stor grad blir spilt på institusjonsteatrene, synes jeg det som mangler mest i dagens teater-norge er et samtidsteater.