Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

lørdag, februar 24, 2007

En nær-Se og Hør-opplevelse

Jeg står i kø i butikken og i øyenhøyde fora meg står disse bladene jeg vanligvis ignorerer. Nei, jeg leser ikke Se og Hør hos frisøren fordi det står for meg som det kjedeligste den kulørte presse har å by på. (De andre bladene har i det minste moter man kan se på. Ja, jeg er kvinne og ja, jeg har faktisk en viss interesse for klær. Nuvel, mer om det en annen gang. Eventuelt ikke.)

Se og Hør derimot skriver om kjendiser jeg knapt nok ante eksisterte Idol-Gunnar ditt og Robinson-Solbjørg datt. Men blikket mitt går mot forsida til Se og Hør og oppdager et bilde av en kvinne med barbert hode. Siden jeg selv har vært barbert på hodet i to perioder av mitt liv og siden jeg er for å utvide kjønnssrollene, for eksempel den som sier at kvinner med langt hår er penest, så lener jeg meg interessert fram for å se hvem denne kvinnen er.

Det er Britney som Se og Hør kaller henne. Og som jeg går ut fra må være Britney Spears. Selv om de har valgt et såpass dårlig bilde at det er vanskelig å gjenkjenne henne.

Overskriften er Britney i fritt forfall. Under denne overskriften lister Se og Hør opp hvorfor Britney er i fritt forfall: Jepp, hun har barbert av seg håret, det er den ene grunnen. Den andre er at hun flørter med jenter. Og den tredje grunnen ”Bruker narkotika?” står med spørsmålstegn bak. Noe jeg tolker slik at dette er noe Se og hør ikke vet om medfører riktighet, men snarere noe de regner med skjer som en følge av det fatale forfallet det er å barbere av seg håret og flørte med andre jenter. I en gul stjerne plasserer Se og Hør teksten: ”Nekter å oppsøke hjelp”.

Ja, jeg er klar over at Se og Hør er det nærmeste man kommer et talerør for Frp. (Selv om jeg mistenker TV2 for å ha hjulpet Frp å vokse på meningsmålingene, Frps framgang har skjedd paralellt med at TV2 har vokst seg store. Tilfeldig? Neppe! Kan ikke noen forske på dette.)

Uansett: for meg virker det som et tvilsomt forbilde, med tvilsomme klær og tvilsom musikk gjør opprør mot den ekstremt kjønnsstereotype rollen hun gikk inn i eller ble putta inn i. Britney gjør opprør mot heteronormativiteten og dyrkingen av det kvinnelige. Britney legger på seg og får kjeft. Jeg trodde ikke jeg skulle si dette, men: Heia Britney!

2 kommentarer:

Strekker sa...

Jeg har også vært barbert på hodet i en periode, og hadde centimeterkort hår i flere år. Det ble klart for meg at kort hår på kvinner fortsatt er tabu. Folk kunne liksom ikke forstå at jeg hadde guttekjæreste. Jeg måtte da i det minste være skaplesbe?

jeg heier også på Britney!

Lindkvist sa...

Ja, det er fortsatt viktig at kvinner er veldig kvinnelige. Men så er det jo veldig pent da med kvinnelige kvinner med langt hår.