Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

mandag, juni 11, 2007

Min egen tidsklemme

Tidsklemma knyttes ofte til kjernefamilien, til småbarnsforeldre som arbeider fullt og skal rekke barnehagen og bringe avkommet hit og dit. Men også vi som er barnløse og bor alene lager oss våre egne tidsklemmer. Delvis fordi vi ikke skal savne noe(n), delvis fordi vi rett og slett lever interessante liv i en interessant tid og det er rett og slett mye interessant som skjer! (Nb, jeg er ikke ironisk). En grunn til at vi alle nærmest streber etter å ha en tidsklemme er fordi det å ha liten tid gir status. Det er rett og slett ikke kult å ha god tid. Har du mye å gjøre er du en viktig person, du er ettertraktet. Og hvem vil vel ikke være det?

Samtidig som de fleste jeg kjenner har bygget sin egen tidsklemme, finnes det en rekke relativt nye aktiviteter som stjeler tid. Noen mer absurde enn andre. Kaffebarene er fulle på dagtid. Hvem har tid til å gå på kaffebar på dagtid? Har dere ikke en jobb å gjøre? Et nytt fenomen har spredd seg de siste årene: Quiz. Jeg lurer fortsatt på hvem som går på quiz all den tid, alle har et tidsklemme-problem. Men det er vel sånne som meg. Som ikke har en kjernefamilie å dra hjem til. Som kjøper en stykk mat-i-hånda på Deli de Luca og går på Quiz for å drikke øl og briefe med all kunnskapen man har innenfor et felt det uansett er en marginal sjanse å få en jobb. Så føler man at man er en del av et fellesskap. Og at alle årene på universitetet likevel har vært til nytte. Hva gjør det at man har 300 000 i studielån hvis man kan vinne Trivial Pursuit eventuelt en quiz.

Og akkurat når jeg syns jeg begynner å forstå Underskog så er det liksom på Facebook alle skal være. (Fjesbok?) Alle er på Facebook. Og Facebook er grenseløs. Særlig når det kommer til å bruke tid. Alt du tidligere kunne gjøre andre steder, eller til og med andre nettsteder, kan du nå gjøre på Facebook. Samtidig som mediene forteller oss hvor farlig det er der fordi både Se og Hør og arbeidsgiveren ser deg. Og alt du sier kan bli brukt mot deg.

Men poenget mitt i dag er bare å fortelle alle at for tiden har jeg mye å gjøre. Jeg har dårlig tid. Jeg er i min egen tidsklemme. Jeg har en rekke dødlinjer å rekke. Jeg er til og med begynt å si nei. Nei, det kan jeg dessverre ikke gjøre akkurat nå. Jeg rekker heller ikke alle teaterforestillingene jeg gjerne skulle sett. Og når er det egentlig meningen at man skal shoppe? Dessuten har jeg en ny dødlinje for en baksidetekst til Klassekampen akkurat nå.

Ellisiv Lindkvist
Viktig og ettertraktet

(Baksida av Klassekampen i dag.)

Ingen kommentarer: