Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

fredag, juni 27, 2008

Fri oss fra kvinneligheten

Nå er det nok. Jeg er så lei. Lei av hår, sminke og siste mote enten den er kledelig eller ei. Jeg er lei av pene klær, av moteklær, av smykker og leppestift. At jeg burde være lei er forsåvidt også i tråd med kvinnerollen: Kvinner skal være opptatt av moteklær fram til de er 30 og etterpå skal de gå over til å være opptatt av interiør og barneklær. Fokus flyttes fra seg selv til familien. Kvinnen er blitt gift og hennes egen skjønnhet er det ikke like farlig med.

Men jeg er drittlei alt. Forbruket, designhysteriet, motepolitiet, Jan Thomas. Særlig Jan Thomas. Jeg skulle ønske jeg ikke visste hvem Jan Thomas var. Jan Thomas’ stylingguide fra helvete. Håper ingen kjøper boka hans. Bare konseptet, ideen får meg til å rope på spybøtta. Ikke fordi jeg lider av bulimi. Noe sikkert Jan Thomas synes er å foretrekke, siden kvinners liv ikke har noen særlig egenverdi annet enn som skjønnhets-attributt. Amme? Nei, overlat det til de stygge damene så kan du gå rundt å være pen og du vil oppleve ”skjønnhets-makten”. Den makten du får hos ”Jan-Thomas” fordi han ”gir” den til deg. Uæææægh, (til spybøtta).

Jeg er drittlei kvinnelighetsdyrkende feminister (og anti-feminister) som sier ”Vi må jo få lov å pynte oss”. De henviser til et 70-tall de færreste har opplevd og innbiller seg at på 70-tallet var alle ”stygge”. Man tror at en hårete armhule og en diskret dunet kvinnelegg er stygt, og ikke kulturelt skapt. Jeg skulle gjerne fått lov til å slippe å barbere meg. Til å sole meg toppløs, og spille volleyball toppløs, uten at puppene seksualiseres. Men med den ekstreme BH-moten som har kommet tør jo knapt ei 7-årig jente gå rundt uten bikinioverdel. Ikke slipper man unna på festivalene heller, med sitt Glamour-kjør også der. Det er jo nesten så man kan forstå at noen tar på seg en burka for å slippe unna. Selv om man blir påkjørt i trafikken fordi den stenger for utsyn, så vel som innsyn.

Nei, jeg innbiller meg ikke at en burka er ”frigjørende”. Men jeg tror iallfall ikke at et silikonimplantat er det. Ei heller å la høvelen gli over leggene hver eneste dag i sommersesongen. (Og helst hele året, i følge kvinnelighetsdyrkerne. Hvertfall hvis du er singel.) I de forbrukerglade bekymringsløse nyrike 00-åra her i Norge tror vi jo slik på indidviualismen. Vi tror alle er frie og tar selvstendige valg, selv om det fører til at de fleste velger det samme. Selv har jeg lyst til å kaste sminken i søpla og møte opp naken i ansiktet uten alle lagene av påført skjønnhet som vi alle selvsagt blir vakrere av, ifølge tidens krav om hva skjønnhet er. For det provoserer meg at dette kravet om skjønnhet kun rammer halvparten av befolkningen.

(Baksida av Klassekampen i dag 27. juni 2008)

Ellisiv Lindkvist
Forfatter og dramatiker
ellisivl@gmail.com

9 kommentarer:

Anonym sa...

Liker sinnet ditt. Jeg tror bare du må prøve det ut; la være å barbere leggene, for eksempel. Og se at kloden fortsetter å snurre.

En reise til den fattige del av verden vil styrke din opplevelse av det vanvittige vi er pakka inn i. Og nå - ikke bare for kvinnene: Også menn bleiker tennene, farger håret og kjøper seg unge koner for å forsterke imaget.

Fint innlegg. Skal lenke til deg (når jeg er ferdig med å nappe øyenbrynene, altså)...

Lindkvist sa...

Takk skal du ha, kjære Ordfront.

Anonym sa...

Virrvarr hadde også eit fint innlegg på Revolusjonært roteloft her ein dag, om ubarberte armhuler og folks reaksjonar. Verda har verkeleg endra seg sidan eg vaks opp på syttitalet.
Sukk.

Lindkvist sa...

Takk for tips, Avil.

Suzy Dahl sa...

Hei, ville bare si at jeg er glad for å ha funnet denne bloggen. Veldig mange gode innlegg - spesielt Mann er mann verst, åh, deilig!!! Har også funnet mange bra lenker her. Inntil nå har jeg nesten bare lest svenske blogger - jeg bor i Oslo, men tilfeldigvis begynte jeg å lese de svenske stjernebloggerne og da satt jeg liksom fast der borte - men nå skal det bli på norsk for alle penga.

Lindkvist sa...

Takk skal du ha Suzy Dahl.

Himayalaya sa...

"Skjønnhetsmakten"?? Grøss...
Hvorfor skal vi på død og liv være så vakre? Utseende er oppskrytt!
Det er faktisk veldig lite her i verden som er avhengig av hvordan vi ser ut! Både vakre og mindre vakre mennesker gjør karriere, lykkes og finner kjærligheten.Og når du har funnet den eneste ene trenger du da at alle andre skal synes du er digg? Er ikke det nesten litt dårlig gjort?
Vakre mennesker er ikke mer interessante enn "stygge", ikke mer morsomme å være sammen med,ikke mindre kreative,spennende eller intelligente, er de??
Himmel så mye tid som kastes bort foran speilet, på beauty saloon og i solariumer.
Jeg pingla forresten og barberte leggen her forleden.. Det var første gang denne sommeren..Det var dette med sommerkjole og pensko da...men en ting bestemte jeg meg for: Armhulepelsen min får dere aldri!!

Himayalaya sa...

"Skjønnhetsmakten"?? Grøss...
Hvorfor skal vi på død og liv være så vakre? Jeg mener utseende er oppskrytt!
Det er faktisk veldig lite her i verden som er avhengig av hvordan vi ser ut! Både vakre og mindre vakre mennesker gjør karriere, lykkes og finner kjærligheten.Og når du har funnet den eneste ene trenger du da at alle andre skal synes du er digg? Er ikke det nesten litt dårlig gjort?
Vakre mennesker er ikke mer interessante enn "stygge", ikke mer morsomme å være sammen med,ikke mindre kreative,spennende eller intelligente, er de??
Himmel så mye tid som kastes bort foran speilet, på beauty saloon og i solariumer.
Jeg pingla forresten og barberte leggen her forleden.. Det var første gang denne sommeren..Det var dette med sommerkjole og pensko da...men en ting bestemte jeg meg for: Armhulepelsen min får dere aldri!!

Lindkvist sa...

Ja, kulturen vår dyrker jo utseende som om det er det med størst betydning. Hvilket det jo ikke er. Og vi er vel alle (mer eller mindre) påvirket av det. Det er jo fint med en fin kjole eller hva det nå måtte være, men når det tar helt overhånd med shopping, forbruk og skjønnhetsjag så blir det jo alt for lite tid til å, for eksempel, lære seg gresk.