Jeg er en mann. Alt jeg skriver er sant.

lørdag, februar 13, 2016

Bokanbefaling i Kamille

Selvopptatt blir anbefalt på det varmeste i Kamille




KAMILLE
02.11.2015 Side 17
 Forfatter: Katinka Sletten
Lite visste jeg om at jeg egentlig hadde ventet på en selvutleverende, humoristisk og skarp bok om det å være forfatter og kvinne, men da jeg satt med permene mellom hendene, følte jeg bare at dette var helt riktig. Ellisiv Lindkvist skriver med en penn som er brutalt ærlig, og tar oss med inn i en verden preget av seksualitet, angst, alkohol, menn og drømmer om litterære prestasjoner. I romanen følger vi en forfatter som drar til Visby på Gotland for å skrive den vanskelige andreromanen. Det eneste problemet er at skriveprosessen utfordres når hun involverer seg i et trekantdrama med en litauisk poet kalt Mark, og en polsk krimforfatter ved navn Wiktor. Gjennom sitt dårlige forhold til menn, og det romantiske forholdet til kunsten og litteraturen, klarer Lindkvist å si noe som handler om mer enn henne selv. Hun retter fokus mot noe som angår oss alle - nemlig kvinners rolle i den hverdagen vi lever i. Ved å sammenligne seg med mennene hun møter underveis, får vi et rått møte med en kvinne som til stadighet er redd for å bli redusert til noe så enkelt som en klisjé. Likevel er det nettopp det vi får servert i denne boka; klisjeer, sett i et litt annet lys enn vanlig. Sett gjennom hverdagens øyne. Dette er en bok som anbefales på det varmeste!

Ingen kommentarer: